
ترمزکربنی
ترمز کربنی (Carbon brakes) به عنوان یک نوع ترمز دیسکی برای هواپیماهای تجاری و نظامی استفاده میشود.
F-100 یک هواپیمای جنگی است که در دهه 1970 توسط شرکت فورد طراحی شده است. در هواپیماهای جنگی که به سرعت بالا حرکت میکنند و نیاز به توقف سریع دارند، استفاده از ترمز کربنی از اهمیت بالایی برخوردار است.
ترمز کربنی به دلیل ویژگیهای فیزیکی خاص خود، به عنوان جایگزینی برای ترمزهای سیستمی با وزن بالا و عمر مفید کمتر، مورد استفاده قرار میگیرد. ترمز کربنی به دلیل وزن سبک، نقطه جوش بالا، گرمای انتقالی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، انعطاف پذیری در دمای بالا و کاهش زمان توقف هواپیما، مورد توجه قرار گرفته است.
این دیسکها به دلیل ویژگیهای خاص کربن، عمر طولانیتری دارند و همچنین وزن کمتری نسبت به دیسکهای فلزی دارند که میتواند به کاهش وزن هواپیما کمک کند. همچنین این سیستم ترمز دارای قابلیت ترمزی بیشتری نسبت به سیستمهای ترمز فلزی است.
استفاده از ترمز کربنی در هواپیماها، از مزایای بسیاری برخوردار است. درمورد هواپیمای F-100 نیز، استفاده از ترمز کربنی به مزایای زیر میانجامد.
وزن سبک: ترمز کربنی با وزن سبکتری نسبت به ترمز های سیستمی عمل میکند.این مزیت باعث میشود که هواپیمای F-100 کمترین وزن ممکن را داشته باشد و کارایی بهتری را از خود نشان دهد.
گرمای انتقالی بالا: ترمز کربنی دارای گرمای انتقالی بالایی است که در هواپیماهایی با سرعت بالا مانند F-100به کار می رود این ویژگی باعث میشود که ترمز کربنی در کوتاهترین زمان ممکن، گرمای زیادی را به دیسک ترمز منتقل کند و عملکرد بهتری داشته باشد.
مقاومت در برابر خوردگی و سایش: ترمز کربنی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش، در فضایی که به دلیل شرایط سخت دمایی، خوردگی و سایش بیشتری رخ میدهد، ماندگاری بیشتری دارد و از عمر مفید طولانیتری برخوردار است.
انعطاف پذیری در دمای بالا: ترمز کربنی در دماهای بالا نیز به خوبی عمل می کند. و این ویژگی باعث میشود که هواپیمای F-100 در هر شرایطی، از عملکرد بهتری برخوردار باشد.
کاهش زمان توقف هواپیما: به دلیل قدرت ترمز بالایی که ترمز کربنی دارد، زمان توقف هواپیما در فرآیند فرود، کاهش مییابد که باعث میشود که هواپیمای F-100 سریعتر به مقصد خود برسد و عملکرد بهتری داشته باشد.