شاهد 278
اولین بالگرد کاملاً ایرانی با کاربردهای متنوع
بالگرد شاهد 278 نخستین هلیکوپتر کاملاً ایرانی است که در کلاس تهاجمی، شناسایی، پنج نفره، تک موتوره با کاربردهای متنوع نظامی و تجاری مانند آموزشی ، گشتی، اسکورت و امداد هوایی استفاده میشود.
بالگرد 278 برمبنای الگو از بالگرد بل 206 و پلتفرم آن جترنجر ساخته شده است. البته ۲۷۸ نسبت به بل 206 سبکتر بوده و قدرت عملیاتی بیشتری هم دارد.


کاربردها
گشتی و شناسایی
- گشت پلیس(کنترل ترافیک شهری)
- گشت حفاظت محیط زیست
بازدید خطوط نفت وگاز
جابجایی فرماندهان وکنترل هوایی

امداد ونجات هوایی
آموزش خلبان
فیلم برداری و عکس برداری
مشخصات
مشخصات فنی بالگرد شاهد 278
مشخصات عملکردی بالگرد 278
مشخصات ویژه بالگرد
عملکرد موتور
در این بالگرد از موتوری استفاده شده که در مقایسه با بالگرد 206 بسیار قوی تر بوده و موجب میشود مداومت پروازی طولانی تری یعنی چیزی در حدود ۴ ساعت را داشته باشد که این مورد به همراه برد پروازی بلند آن موجب میشود تا این بالگرد برای پوشش مناطق تحت کنترل خود نیاز کمتری به سوخت داشته باشد.
بالگرد 208 از یک موتور رولز ریس 250 (Rolls-Royes 250 C20B)که در واقع قبلا به آن الیوسن 250 میگفتند(شرکت الیسون توسط رولز رویس خریداری شده است) استفاده میکند که به آن سرعت حداقل 240km/h میبخشد.
این موتور انگلیسی-آمریکایی یک موتور مشهور است که یکی از پر کاربردترین موتورهای موجود میباشد و دارای 420 اسب بخار است.

ویژگی ها
قدرت برای عملیات در روزهای گرم و ارتفاع بالا
کارایی موتور توربین 420 SHP (313 KW) Allison 250-C20B در بیش از هشت میلیون ساعت پرواز ثابت شده است.
توربین قدرت آزاد با سرعت کنترل شده، کنترل خودکار سرعت ثابت روتور را فراهم می کند.
TBO (زمان بین تعمیرات اساسی) برابر 3500 ساعت .
عدم نیاز به نگهداری مداوم
ساده بودن تعمیرات به دلیل ساختار قطعه ای موتور

راحتی و آسایش کابین و صندلی
شکل شیک و آیرودینامیک 278 تنها بخشی از طراحی جدید آن است. مهندسان شرکت هلیکوپتر شاهد بر راحتی کاربر تمرکز کرده اند تا محیطی کاملاً کنترل شده در کابین خلبان ایجاد کنند. این فضای داخلی جدید شامل عایقهای ویژه برای بیصدا بودن داخل کابین و راحتی مسافر است و طراحی کلی داخل بالگرد با استاندارد جدیدی از راحتی با سیستمهای تهویه مطبوع اختیاری انجام شده است.
فضای شیشهای بزرگ پنجره های بالگرد به خلبان و مسافران دید وسیعی از محیط بیرون را ممکن می سازد.
عایق صوتی سفارشی، سطح جدیدی از آرامش داخلی را ایجاد می کند.
داشتن رنگ مناسب برای محیط داخل کابین
رنگ بیرونی پلی اورتان و تزئینات فنی داخلی
ارائه صندلی های جلو و عقب با مجموعه وسیعی از پارچه های جدید و زیبا با هماهنگی رنگ
صندلی های اجرایی : 2 صندلی جلو، 3 صندلی عقب
درهای جلو و عقب قابل جابجایی بوده و شامل چندین سیستم قفل و قفل ایمنی هستند.
دارای انبار چمدان های داخلی بزرگ
سیستمهای شناور اضطراری (EFS)
سیستمهای شناور اضطراری (EFS) برای به حداقل رساندن احتمال غرق شدن یا واژگونی هلیکوپتر که در یک فرورفتگی یا برخورد با آب درگیر است، طراحی شدهاند.
سیستم شناور، یا در فضاهای داخل بدنه هواپیما قرار می گیرند یا به عنوان بسته های نصب شده خارجی در سازه پایینی نصب می شوند. تورم این سیستم توسط گاز ذخیره شده در سیلندرهای تحت فشار تامین می شود. نیاز به تورم سریع با گنجاندن هلیوم در گاز برآورده می شود، اما معمولاً با گاز(های دیگر) نیز مخلوط می شود.
بالگرد امداد هوایی و حمل مصدوم
در بسیاری از موقعیتهای بحرانی امکان ارسال وسیلههای نقلیه زمینی وجود ندارد. در چنین مواقعی از بالگردهای سبکی مثل بالگرد شاهد 278 کمک گرفته میشود تا عملیات امدادرسانی را انجام دهند.
گاهی نیز بهدلیل دور بودن مسافت و نیاز به سرعت بالا برای رسیدن به مقصد ممکن است از آنها استفاده شود. از امداد هوایی گاهی با نام آمبولانس هوایی هم یاد میشود.
این آمبولانسها وظیفه انتقال افراد مجروح به بیمارستان را خواهند داشت. هلیکوپتر امداد برای مناطق دورافتاده، سختگذر و مکانهایی که نیاز به سرعت در امدادرسانی دارند بسیار حائز اهمیت است.
مجهز به کابین مناسب برای جابه جایی بیماران با شرایط جسمانی خاص
مجهز به امکانات پزشکی ویژه و نیز فضای کافی برای استقرار کادر پزشکی
داشتن شعاع پروازی به منظور مانور دادن در جاهای دورافتاده برای منتقل کردن مصدومین و مجروحین به مراکز درمانی
انتقال با کمترین زمان و امنیت دارو برای بیماری های خاص وانتقال عضو می باشد.
داشتن وسعت فضا برای داشتن امکانات ویژه تجهیزات پزشکی و نیزتیم پزشکی و همراه بیمار
سرعت در انتقال بیمار



تجهیزات پرواز و موتور
ساعت، کرنومتر کوارتز دیجیتال
قطب نما مغناطیسی
سرعت سنج دوگانه (روتور و موتور)
شیب سنج
نشانگر سرعت هوا
نشانگر فشار/دما، روغن موتور
نشانگر مقدار سوخت
نشانگر فشار سوخت / بار ژنراتور
نشانگر سرعت تولید کننده گاز
نشانگر گشتاور سنج
نشانگر انتقال فشار/دمای روغن
نشانگر دمای خروجی توربین با نور بیش از حد
زمان سنج

قابلیت های سیستم مانیتورینگ
چراغ های نشانگر احتیاط:
درب چمدان باز است
پمپ بنزین موتور کار نمی کند
هشدار خرابی موتور
نشانگر عبور فیلتر سوخت
خرابی ژنراتور
فشار روغن گیربکس
دمای روغن گیربکس
آشکارسازهای تراشه، مغناطیسی – موتور،
گیربکس اصلی، گیربکس روتور دم
موتور خارج شده
دور روتور پایین
سنسور دمای باتری
داغ شدن باتری
واحد آزاد چرخ / دوشاخه مغناطیسی
نگاه کلی به فرآیند تولید
توانمندی و خودکفایی در تولید قطعات