کامپوزیت ها و کارکرد آنها در صنعت هواپیمایی

هر ماده‌ای که مواد تشکیل‌دهنده آن، بیش از یک ماده باشد را یک کامپوزیت نامند. اگر شما نیز به پیرامون و اطراف خود نگاهی بیندازید، کامپوزیت‌های زیادی را خواهید دید. کاه و گل جلوه ساده‌ای از یک نوع کامپوزیت است که بشر در سال‌های اولیه زندگی خود آن را کشف کرده و از آن برای امورات خود، بهره برده است. ازآن‌جهت کاه و گل را یک کامپوزیت نامند که اولاً بیشتر از یک نوع ماده در ساخت آن وجود داشته و ثانیاً خواص آن هم از کاه و هم از گل خالص بهتر است. همچنین می‌توانیم موادی مانند سیمان، شن و حتی سنگ را نیز یک نوع کامپوزیت نامید.

در صنعت کامپوزیت، ماده‌ای است که از ترکیب دو یا چند ماده مختلف با خواص متفاوت و یک ماتریس پلیمری تشکیل شده است. کامپوزیت ها معمولا از دو بخش مهم به نام های ماتریس و تقویت کننده تشکیل شده اند. ماتریس همان ماده زمینه ای است که تقیویت کننده را در جای خود نگه میدارد تا تقویت کننده موجب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی مجموعه کامپوزیت شود.این مواد شامل فیبرهای مختلفی مانند فیبر کربن، فیبر شیشه، فیبر آرامید و یا دیگر فیبرها، و همچنین ماتریس‌های پلیمری مانند رزین‌های اپوکسی، رزین‌های پلی‌استر، پلی‌آمیدها و یا پلی‌اتیلن‌ها است.

کامپوزیت‌ها نسبت به مواد سنتی مانند فلزات، ویژگی‌هایی همچون سبکی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر شوک و حرارت، مقاومت در برابر تغییر شکل و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. به همین دلیل، در صنایع مختلف از جمله هواپیمایی، خودروسازی، ورزشی، ساختمانی و صنایع دریایی، به عنوان جایگزینی برای مواد سنتی مانند فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت دیگر کامپوزیت‌ها نسبت به مواد سنتی، قابلیت طراحی و شکل‌دهی آنها است. به دلیل اینکه کامپوزیت‌ها به صورت لایه‌ای ساخته می‌شوند، می‌توان آنها را به شکل‌های مختلف، حتی به شکل‌های پیچیده‌تر، ساخت. همچنین، می‌توان به سادگی وزن کامپوزیت‌ها را کم کرد و به همین دلیل از آنها در ساخت قطعات سبک و وزن کم استفاده می‌شود.

به طور کلی، کامپوزیت‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، به یکی از محبوب‌ترین مواد در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند.

کامپوزیت های FRP(Fibr Reinforced Plastic) با توجه به ویژگی هایی چون ، استحکام ویژه بالا ، مقاومت خستگی و خزش مناسب

قابلیت تولید اشکال پیچیده و کاربرد های متعددی در ساخت قطعات هواپیمای تجاری ، نظامی ، بدون سرنشین و بالگرد را دارا می باشند.

کامپوزیت‌ها در صنعت هواپیمایی بسیار محبوب هستند. این مواد از ترکیبی از دو یا چند ماده مختلف به همراه یک ماتریس پلیمری تشکیل شده‌اند. این مواد به دلیل ویژگی‌هایی همچون استحکام بالا، سبکی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر شوک و حرارت، و مقاومت در برابر تغییر شکل و انعطاف‌پذیری خوب، در ساخت هواپیماها بسیار کاربرد دارند.

به عنوان مثال، در اغلب هواپیماهای جدید، بخش‌های مختلفی از جمله بال، دم، توربین‌های هواپیما و محفظه موتور از کامپوزیت ساخته شده‌اند. استفاده از کامپوزیت در این بخش‌ها، به هواپیماها کمک می‌کند تا سبک‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر باشند.

همچنین، در برخی از هواپیماهای جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین نظامی، بخش‌هایی از جمله بدنه، بال و دم از کامپوزیت ساخته شده‌اند. این بخش‌ها به هواپیماها کمک می‌کنند تا در سرعت بالا و در شرایط سخت تر، کارایی بیشتری داشته باشند.

به طور کلی، استفاده از کامپوزیت در هواپیماها، به آنها امکان می‌دهد تا سبک‌تر، سریع‌تر، کارآمدتر و مقاوم‌تر باشند و از کارایی بیشتری برخوردار باشند.

قسمت هایی از هواپیما که در آن از ساختار کامپوزیت استفاده میشود:

  • بال و دم هواپیما
  • بدنه هواپیما
  • محفظه موتور
  • دریچه های هواپیما
کاربرد کامپوزیت در بدنه هواپیما

توانمندی های این کارگاه

تولید قطعات و سازه های مونولیتیک

  • تولید قطعات و سازه های مونولیتیک با انواع مختلف الیاف کربن ، کولار ، شیشه با رزین اپوکسی
بالگرد شاهد 278

تولید قطعات به روش VIP

ساخت انواع قطعات کامپوزیتی با روش (VIP)Vacuum Infusion Process

دراین روش که به آن تزریق در خلا گفته می شود قطعات بدون مک و حباب و با درصد بالای الیاف تولید می شوند.

تولید قطعات به روش (hand lay-up)

  • بومی سازی اقلام و سامانه های بالگردهای موجود در ناوگان
  • ارائه و اجرای طرح های ارتقاء بالگردی در حوزه عملکردی و زیرسامانه
  • انجام طراحی بالگرد های جدید و پشتیبانی علمی از طرحهای نوین بالگردی تشکیل و در حال حاضر مشغول به ارائه خدمات در سه حوزه می باشد.

تولید ساختارهای ساندویچی کامپوزیت

تولید ساختارهای ساندویچی کامپوزیت با انواع Core ها نظیر نومکس ، فوم های pvc و غیره

تولید انواع قالب کامپوزیت

تولید انواع قالب های کامپوزیت با خواص مناسب ، Shirinkage پایین، خواص حرارتی و مکانیکی مناسب

انجام فرآیند پخت در آون

انجام فرآیند پخت درآون به ابعاد 2.5*2*2 تا دمای 200 درجه سانتی گراد در صورت لزوم

تولید قالب

تولید قالب با مستر مدل های مختلف (مسترلب)(Tooling paste)، فوم و چوب و …

تولید سازه کامپوزیت بالگرد و پهباد

تولید سازه کامپوزیت بالگرد و انواع پهباد

آزمایشگاه کنترل کیفی مواد اولیه

آزمایشگاه های مجهز به کوره تحقیقاتی به ابعاد 30*40*50 و ترازو و دستگاه پیش آغشته کردن نخ، ترازو با دقت بالا و قالب های مورد نیاز ساخت نمونه آزمون های استاندارد مرتبز با کنترل کیفی مواد اولیه کامپوزیت

کارخانجات ساخت قطعات مرکب با فضایی بالغ بر 5000 متر مربع جهت تولید قطعات کامپوزیت، آماده ارائه خدمات می باشد.

نمونه تولیدات انجام شده