کارخانجات فیول سل(FUEL CELL) 

کارگاه ساخت مخازن سوخت

مخزن سوخت هواپیما یک محفظه است که در آن سوخت هواپیما نگهداری می شود. این مخزن معمولاً در بالهای هواپیما قرار دارد و به عنوان منبع سوخت برای موتورهای هواپیما استفاده می شود. سوخت هواپیما معمولاً از جنس جت A1 یا AVGAS است و برای پروازهای بلند پروانه استفاده می شود. در حالت عادی، هر هواپیمای تجاری دارای چندین مخزن سوخت است که به طور منظم با تانکرهای سوخت پر می شود.جنس مخزن سوخت هواپیما عموماً از آلیاژهای فولادی یا آلومینیومی ساخته می‌شود. این آلیاژها باید دارای خصوصیات مانند سبک‌بودن، مقاومت در برابر فشار و حرارت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و تاثیرات شدید جوانب هوایی باشند. همچنین، برخی از مخزن‌های سوخت هواپیما از کامپوزیت‌های پلاستیکی نظیر کربن فایبر تقویت شده با رزین استفاده می‌کنند که به دلایل سبک‌بودن و مقرون به صرفه بودن در صنعت هوانوردی پذیرفته شده‌اند.

 

انواع مخزن سوخت هواپیما

  • مخزن سوخت اصلی (Main Fuel Tank): این مخزن در بدنه هواپیما قرار دارد و بیشترین حجم سوخت را در خود جای می‌دهد

  • مخزن سوخت دیدارگر (Sight Gauge Fuel Tank): این نوع مخزن، دارای چشمک آور است که به خلاء هیدروستاتیک وصل شده است و به عملکرد نشانگر سطح سوخت کمک می‌کند.

  • مخزن سوخت تامین کننده (Auxiliary Fuel Tank): این مخزن به عنوان یک منبع تکمیلی برای سوخت استفاده می‌شود و در صورت نیاز، به محض خالی شدن مخزن اصلی، سوخت را تامین می‌کند.

  • مخزن سوخت دیدارگر (Sight Gauge Fuel Tank): این نوع مخزن، دارای چشمک آور است که به خلاء هیدروستاتیک وصل شده است و به عملکرد نشانگر سطح سوخت کمک می‌کند.

  • مخزن سوخت خارجی (External Fuel Tank): این نوع مخزن، به صورت جداگانه از بدنه هواپیما قرار دارد و به عنوان یک منبع تکمیلی برای سوخت استفاده می‌شود.

کارگاه ساخت مخازن سوخت (FUEL CELL) در کارخانجات غیر فلزی واقع شده است و برای ساخت و تست مخازن غیر فلزی تجهیز و راه اندازی شده است.

قطعات تولید شده در کارگاه تمام تست های قید شده در استاندارد IDS215 مرکز دفاعی ایران را با موفقیت گذرانده و توانسته مجوز POA را از این مرکز اخذ نماید.

تولیدات کارخانه

  • تولید انواع مخازن سوخت بالگرد های نظامی، ترابری و تجاری نظیر 205-206-214 و بالگرد های شاهد 278 و 285 و همچنین انواع هواپیماهای نظامی و ترابری نظیر بوئینگ 707-C130  
  • ساخت کلیه قطعات لاستیکی مورد استفاده در وسایل پرنده نظیر انواع Gasket  ،O-ring  ،Packing ، Duct  بر اساس استانداردهای هوایی

  • خود کفایی در تولید متریال اصلی تولید مخازن سوخت، پارچه پوشش یافته با پلاستیک (COATED FABRIC)  

مخازن سوخت غیر فلزی در سه نوع زیر در کارخانجات ساخت قظعات مرکب تولید می شود

Ladder Type

این نوع از مخازن که بر روی وسایل تجاری و نطامی استفاده می شود فقط از لایه های لاستیک و پارچه ساخته شده و فقط محفظه نگهدارنده سوخت هستند.

Self – Sealing Type

این نوع از مخازن بر روی هواپیماها و بالگردهایی که در معرض شلیک گلوله هستند استفاده میگردند. در بین لایه های لاستیکی سازنده این مخازن از موادی استفاده شده که در صورت قرار گرفتن در معرض سوخت متورم شده و سوراخ ایجاد شده در اثر عبور گلوله را میبندد.

Crash Resistant Type

به این نوع از مخازن که بیشتر روی بالگرد های سنگین و نیمه سنگین استفاده می گردند مخازن مقاوم در مقابل برخورد میگویند. در مواقع اضطراری که بالگردها مجبور به فرود سخت می باشند استحکام بالای مخازن باعث پیشگیری از پاره شدن آن میگردد.