استفاده از ترمزهای فولادی در هواپیماها برای کاهش سرعت و توقف در فرایند فرود بسیار مهم است. ترمزهای فولادی برای این منظور با توجه به ویژگی‌های فیزیکی فولاد، مانند مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، طراحی و ساخته می‌شوند.

ترمز فلزی در هواپیماها معمولاً از قطعات مختلفی تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند.

این قطعات شامل دیسک ترمز، کالیپر ترمز، پد ترمز و سیستم هیدرولیکی هستند.

دیسک ترمز: دیسک ترمز معمولاً از فولاد ساخته شده است و به صورت دایره‌ای با قطری بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. دیسک ترمز به جزئیاتی مانند شکل، ضخامت و تعداد سوراخ‌های هوا برای خنک شدن طراحی می‌شود.

کالیپر ترمز: کالیپر ترمز عموماً از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده است. این قطعه بر روی دیسک ترمز نصب می‌شود و وظیفه‌ی فشار دادن پد ترمز به دیسک را برعهده دارد. کالیپر ترمز معمولاً یکی از قسمت‌های سیستم هیدرولیکی است و با استفاده از فشار هیدرولیکی، پد ترمز را به دیسک ترمز فشار می‌دهد.

پد ترمز: پد ترمز شامل یک صفحه‌ی فلزی با پوششی از جنس کامپوزیت است که به دیسک ترمز فشار داده می‌شود. پد ترمز به دلیل ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز، کمک می‌کند تا هواپیما کنترل شده‌تر و با سرعت کمتری فرود کند.

سیستم هیدرولیکی: سیستم هیدرولیکی به کالیپر ترمز فشار داده می‌شود تا پد ترمز به دیسک ترمز فشار داده شود. این سیستم شامل پمپ هیدرولیکی، صندوق فشار، خطوط هیدرولیکی و سیلندرهای هیدرولیکی است.

مزیت های کاربردی ترمز فلزی

  • قدرت ترمز بالا

  • طول عمر طولانی

  • مقاومت در برابر حرارت

  • قابلیت اصلاح

  • هزینه کم

با وجود مزایای بالا، ترمز فلزی در خودروها، قطارها، ماشین آلات صنعتی و دیگر وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در بسیاری از موارد، ترمز فلزی به عنوان یک گزینه پشتیبانی برای ترمز کربنی نیز استفاده می‌شود.

لنت ترمز ارگانیک به اصطلاح همان لنت ترمز فلزی می باشد که بدون مواد آزبست تولید شده است .

( آزبست چیست ؟ آزبست مواد شیمیایی با ساختار فیبر می باشد که باعث ایجاد بسیاری از سرطان های لاعلاج می باشد که توسط هوا و تنفس منتقل می شود.)

لنت ترمز های ارگانیک یا همان فلزی دارای معایبی از جمله ایجادصدای صوت بوی بدصدای صوت و ایجاد  می شوند (از مواد آزبست برای کاهش  لنت ترمز در لنت ترمز های فلزی استفاده می شد.) که این صدای صوت و ایجاد بو فقط دلایلی می باشد که مصرف کننده گان ساده به این مشکلات پی می برند ولی مشکلات اصلی چیزهای دیگر می باشد.

اگر لنت ترمز فلزی کیفیت پایینی داشته باشد نمی شود در هر منطقه از کشور استفاده شود به این دلیل که آب و هوای گرم و آب و هوای سرد به صورت مستقیم بر آن اثر می گزارد .برای مثال در بعضی مواقع در مناطق سرد به اصطلاح باعث شیشه شدن لنت ترمز می شود و دیگر نمی تواند به خوبی عملیات ترمزگیری را انجام دهد و در مناطق گرم هم امکان همین مشکل وجود دارد که در مناطق گرم بعد از ترمزگیری های پشت سر هم باعث کاهش قدرت ترمزگیری می شود و ایجاد خطرات بزرگی را به وجود می آورد .

یکی دیگر از معایب لنت ترمز فلزی می شود به خراشیدگی و خراب کردن دیسک چرخ اشاره کرد . لنت ترمز فلزی به دلیل سختی مواد تشکیل دهنده لنت ترمز باعث ایجاد خراشیدگی در دیسک چرخ می شود که بعد از مدتی باید دیسک چرخ را تعویض کرد .

قابل ذکر می باشد که مهمترین مزایای لنت ترمز های فلزی یا همان لنت ترمز های ارگانیک قیمت پایین این لنت ترمزها نسبت به باقی لنت ترمز ها می باشد.

 

بهبودهای عمده‌ای که در ساخت ترمز هواپیماهای امروزی حاصل شده به شرح زیر است:

عمر طولانی:
تعداد دفعات نشستن هواپیما بعد از هر مرحله تعمیر اساسی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ بار فرود برای هواپیماهای نظامی و جتهای مسافربری اولیه به ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ بار فرود در هواپیماهای امروزی افزایش یافته است.

وزن سبک:

بکارگیری مواد با استحکام زیاد و چگالی کم، موجب کاهش وزن ترمزها تا ۵۰% در مقایسه با ترمزهای فولادی مشابه شده است.

ایمنی و قابلیت اطمینان:

روش‌های نوین آزمایشگاهی از قبیل شبیه‌سازی طیف‌های ترمز از مراحل فرود کامل هواپیما، بمقدار زیادی موجب ارتقاء کیفی در کارآئی و قابلیت اطمینان سیستمهای ترمز گردیده است. امروزه عواملی همچون شرایط گرمائی و دینامیکی، درخلال عمر کاری ترمز بطور روزمره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.