سیستم های داینامیک
مطالعات اولیه درباره علم آیرودینامیک برای پاسخ به رویای پرواز بشریت، شکل گرفت. بعدها در صنعت هوافضا، تحقیقات و توسعههای گستردهای برای فهم بهتر علم آیرودینامیک انجام شد. این تحقیقات شامل، گسترش مدلهای ریاضی، ساخت انواع دستگاههای اندازهگیری و طراحی تونلهای باد هستند.
امروزه این پشرفتها با هدف کاهش نویز و بهبود رفاه بشر در حال انجام هستند. پارامترهای مختلف کاربرد بسیار زیادی در طراحی یک هواپیما دارند.
آیرودینامیک (Aerodynamics) را عموما میتوان به حرکت اجسام مختلف در هوا مرتبط دانست. قوانین حاکم بر آیرودینامیک نشان میدهند که چگونه یک هواپیما قادر به پرواز است. تمام اجسامی که در هوا حرکت میکنند، تحت تاثیر قوانین حاکم بر آیرودینامیک قرار دارند. این اجسام میتوانند یک موشک در حال انفجار یا یک بادبادک در حال پرواز و حتی یک ماشین مسابقه باشند. در واقع زمانی که یک جسم متحرک توسط هوا احاطه شده باشد، علم آیرودینامیک در مورد آن به کار میرود.
توجه شود که محاسبه پارامترهای مختلف در علم آیرودینامیک را میتوان از طریق اجرای آزمایشهای تجربی در تونلهای باد انجام داد. راه دیگر برای محاسبه پارامترهای آیرودینامیکی این است که معادلات حاکم بر سیال مانند معادله ناویر استوکس در علم دینامیک سیالات محاسباتی، به صورت عددی مورد مطالعه قرار بگیرند.
بشر از سالهای دور، مفاهیم و اصول آیرودینامیک را در ابزار و وسایل مختلفی مانند قایقهای بادی، بادبانها و آسیابهای بادی مورد استفاده قرار داده است. اما آغاز مطالعات علمی در زمینه آیرودینامیک به قرن هفدهم میلادی برمیگردد.
در آن زمان، انسانها در ذهن خود رویای پرواز و ساخت ماشینی سبکتر از هوا را در ذهن خود میپروراندند و این موضوع امری دور از دسترس و آرزویی محال به نظر میرسد.
میل به پرواز، نیروی محرکی بود که باعث پیشرفت بسیار زیادی در علم آیرودینامیک شد
یک هلیکوپتر در هنگام بلند شدن و پرواز تحت نیروهای مختلف آیرودینامیکی واقع می شود که باید دانست که این ماشین پرنده چگونه با این نیروها مواجه می شود و برای خنثی سازی نیروهای منفی ناخواسته چه تدابیری از طرف طراحان و سازندگان پیش بینی گشته است.


تولید انواع Main Rotor Hub از نوع Semi rigid
Main rotor Hub
وظیفه این مجموعه انتقال توان از Mast بالگرد به ملخ های اصلی و همچنین اجرای فرامین کنترل پرواز از سوی خلبان می باشد.هم اکنون بالگرد های تولید شده در این مجموعه از M/R Hub تولید شده استفاده می کنند.
از مهمترین تکنولوژی های احصا شده جهت تولید این نوع Hub میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تکنولوژی فورج سنگین آلومینیوم در PITCH HORN
- تکنولوژی فورج سنگین قطعات فولادی، ماشین کاری بسیار دقیق، وایرکات، اسپارک، برقو و … در MAIN ROTOR YOKE AND EXTENSION
- تکنولوژی سنگ زنی، رزوه زنی و آبکاری دقیق با تولرانس های هندسی و ابعادی بسیار دقیق در BLADE BOLT
- تکنولوژی سنگ زنی بسیار دقیق و بدون هرگونه ترک سطحی در رینگهای نازک فولادی با ضخامت 0.7 میلیمتر و VOLCANIZE رینگ های فلزی با متریالهای غیر فلزی(SILICON RUBBER) در قطعه DUST SEAL
- تکنولوژی عملیات تکمیلی از جمله آبکاری، عملیات حرارتی و SHOT PEENING
- تولید Bearing های الاستومری



تولید انواع Mast بالگرد
Mast بالگرد
روتور هلیکوپتر توسط موتور، از طریق گیربکس، به دکل چرخان (MAST)تغذیه می شود. دکل (Mast)یک محور فلزی استوانهای است که از گیربکس به سمت بالا امتداد مییابد و توسط آن هدایت میشود. در بالای دکل، نقطه اتصال (در عامیانه مهره عیسی نامیده می شود) برای تیغه های روتور به نام توپی قرار دارد.
وظیفه این مجموعه انتقال توان از گیربکس اصلی بالگرد به M/R HUB بالگرد و به دنبال آن به ملخ های اصلی می باشد.
از مهمترین تکنولوژی های به کار رفته جهت تولید MAST
- تکنولوژی سوراخ کاری و هونینگ عمیق
- تکنولوژی ماشین کاری و سنگ زنی دقیق شلفت های بلند
- تکنولوژی عملیات حرارتی و پوشش دهی شافت های بلند


تولید گیربکس های دمی بالگرد
گیربکس های دمی بالگرد
وظیفه این مجموعه ها، انتقال قدرت از گیربکس اصلی به ملخ دمی بالگرد می باشد.
گیربکس های میانی 42 درجه و 90 درجه تولید شده ، در بالگردهای212، 209 و انواع بالگرد بکار میرود و از مجموعه ای از قطعات پیچیده و خاص مانند دنده های مارپیچ مخروط هوایی و پوسته منیزیمی تشکیل شده است.
از مهمترین تکنولوژی های به کار رفته در تولید گیربکس های دمی بالگرد :
- دستیابی به تکنولوژی ساخت انواع گیربکس د رصنعت هوایی و بومی سازی تکنولوژی تولید در ایران برای انواع مختلف بالگرد (نظامی و غیر نظامی)
- پشتیبانی و تامین قطعات مورد نیاز و رفع نیاز تعمیرات ناوگان هوایی کشور
- استفاده از دانش طراحی و مهندسی معکوس مجموعه در فرآیند ورود به عرصه طراحی بالگرد
- ریخته گری پوسته های منیزیمی
- تولید splineکوپلینگ ها با کلاس هوایی
- فرآیندهای ماشین کاری و سنگ بسیار دقیق
- فرآیند عملیات حرارتی حجمی و سطحی با کلاس هوایی
- فرآیند مونتاژ و تست گیربکس های هوایی

گیربکس میانی 42 درجه بالگرد

گیربکس دمی 90 درجه بالگرد

گیربکس دمی 90 درجه بالگرد شاهد و 206

تولید چرخ دنده های مخروط مارپیچ
تولید چرخ دنده های مارپیچ مخروط کلاس هوایی که از پیچیده ترین قطعات انواع هواگرد بوده و با وجود متریال های هوایی خاص و تکن.لوژی های پیچیده دنئه زنی ، عملیات حرارتی ، سنگ زنی و پوشش دهی و کاربرد فراوان در گیربکس های انواع بالگرد و هواپیما کاربرد فراوان دارد.

تولید مجموعه HANGER ASSY بالگرد
مجموعه hangry assy علاوه بر اتصال درایو شافت های انتقال قدرت دمی، انعطاف پذیری زاویه ای و محوری به منطور کاهش تنش و ارتعاشات به سیستم انتقال قدرت را فراهم می سازد.
این نوع کوپلینگ، از نوع کوپلینگ های دنده ای می باشد. انعطاف پذیری زاویه ای در این مجموعه براساس طراحی اسپیلاین فرم کروی ایجاد شده است.فرم کوپلینگ ها در مجموعه مذکور از نوع CURIVE SYSTEM استفاده شده است.
از مهمترین تکنولوژی های به کار رفته درتولید این مجموعه :
- تولید کوپلینگ های DRIVE SYSTEM انواع بالگرد
- تولید SPLINE های نوع CURVIC جهت کوپلینگ های انتقال قدرت